Sextant...idag ett litet chip!!

Utvecklingen inom navigationen har gått framåt med "stormsteg". Astronavigering blir man rätt haj på efter ett par seglingar över pölen (Atlanten) Man tar i regel en förmiddags höjd - en vid meridianpassagen och ev en på eftermiddagen. Man förflyttar ortlinjen och så får man ett kryss i kortet. I bra väder och med lite flyt har man ett fel på ca 2-3 nautiska mil (en nautisk mil är 1852 meter) För att få Latituden är man tvungen att ha tiden exakt på sekunden. Sen gör man en lite kompliserad (för att förklara här) uträkning med hjälp av en nautisk almanac och en tabell som heter AP 3270 (Sight reduction tables for air navigation) och efter ca 5 miuter har man positionen.

 

Inte lätt i en gungande liten segelbåt att plocka ned solen och snudda horrisonten med en sextant. I hårt väder får man använda vågtopparna.

 

Idag är det på metern man vet sin position med hjälp av en "Chart Plotter". Notera det lilla löjliga chipet under min sextant...det är dagens sjökort!!

En sextant behöver ingen el!! Notera det lilla chipet som är dagens sjökort.
En sextant behöver ingen el!! Notera det lilla chipet som är dagens sjökort.
Det här chipet täcker från Ystad ner mot Tyskland ut i Nordsjön till Holländska gränsen och Norges SW kust och hela Svenska W kusten.
Det här chipet täcker från Ystad ner mot Tyskland ut i Nordsjön till Holländska gränsen och Norges SW kust och hela Svenska W kusten.
Etiketter: navigation

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln